Újabb év köszöntött ránk, és ezt szokás szerint a nagy leltárral köszöntjük. A játékszabályok változatlanok: 2012 január 1 és december 31 között, hazánkban mozibemutatót megélt filmek versenyeznek öt kategóriában (kettőben pedig mások), vérre menően (jó, azt azért nem). Kezdődhet is a buli, immár negyedik alkalommal: jöjjenek a legjobb jelenetek, amik a moziban töltött súlyos órák legszebb, legkeményebb, de mindenképpen legemlékezetesebb pillanatait szállították.
5: Szellemes éjszaka (A fekete ruhás nő - The Woman In Black)
Bár a Daniel Radcliffet felvonultató kísértetsztori nagyon messze van a "hibátlan" vagy a "klasszikus" jelzőtől, vitathatatlan érdeme, hogy az év legnagyobb parázása neki köszönhető. Hősünk öhm... eseménydús éjszakája a film közepe felé olyan intenzíven adagolja a félelmet, nem kevesebb, mint tíz percen át, hogy attól rendesen ki lehet készülni - nem is tudom, mikor féltem utoljára ennyire a vetítőteremben. Ha csak ez a zseniális jelenet lett volna az egész film, már megérte volna a jegy árát.
4: Toronyiránt előre (A csodálatos Pókember - The Amazing Spider-Man)
Nagyon sokan dobálják sárral ezt a jelenetet, de számomra akkor is ez volt az év egyik legnagyobb moziélménye. Ahogy gyerekkori hősöm sebesülten végigleng a végső csata helyszínéig (némi segítséggel) James Horner csodás zenéjére, az valami elképesztő volt - állak a földön, széles vigyor az arcon, a belső kissrác meg majd kiugrik a bőréből. Az IMAX meg rátett még egy lapáttal.
3: Kabát (A tetovált lány - The Girl With The Dragon Tattoo)
David Fincher ugyanúgy behúzott a csőbe, és definiálta az utolsó pillanatban a filmjét, mint két éve Mark Zuckerberg esetében. A Dragon Tattoo utolsó jelenete az év legszomorúbbja: valaki végleg elveszti a hitét az emberekben, és visszatér a magányba - még mindig jobb, mintha folyamatosan kitépnék a szívét. Rooney Mara alakítása, Reznorék zenéje és Fincher rendezése gondoskodik arról, hogy ezt a pár percet sose feledjük.
2: Live And Die On This Day (Fehér pokol - The Grey)
Talán semmi se sokkolt le úgy tavaly, mint a Grey utolsó percei. A kifáradt, meggyötört, és a semmi közepén egyedül maradt Liam Neeson besétál a halál torkába - és bár ő is, és mi is tudjuk, hogy semmi esélye, nem adja fel. Joe Carnahan szenzációs filmjének eme kompromisszumot nem ismerő végjátéka az egyik, ha nem A legkeményebb befejezés, amit valaha láttam.
1: Rise (A sötét lovag: Felemelkedés - The Dark Knight Rises)
Christopher Nolan valami olyat pakolt le az asztalra, amire nem számítottam, és nem is gondoltam, hogy lehetséges. Bruce Wayne életének talán legfontosabb pillanatát úgy hozta össze pár percben, hogy én az érzelmek teljes skáláját bejártam alatta. Egyszerre volt boldog vigyor a képem és meghatódást jelző folyékony valami a szememben, ezerrel vert a szívem miközben kimaradt a lélegzetem, és úgy általában egy olyan ultimate feeling kalapált bennem, amit még soha az életben nem éreztem - moziban meg pláne. Ez a jelenet örökre beleégett az agyamba, és rendező legyen a talpán, aki ismét el akarja érni majd nálam ezt az érzelemkavalkádot. Nem hiszem, hogy egyhamar sikerülni fog.
És amiket még nagyon eltaláltak: Hang - The Artist; Take This Waltz - Take This Waltz; Együtt a Dream Team - The Avengers; Skyfall szétcirkumveniálása - Skfall; Eltűnő végtagok - Looper; Mozi - Hugo; Life's A Happy Song - The Muppets; Hullaszag - End Of Watch; Oroszlánketrec - We Bought A Zoo; Keira alszik/The End - Seeking A Frind For The End Of The World; Az utolsó lövés - Taken 2; Házivideók - Sinister; Ryan Gosling egyetlen barátja - The Ides Of March; Időugrás - Men In Black 3; Old Georgie - Cloud Atlas; Raven - Moonrise Kingdom; Menj ki a szobámból - Shame; Sakk - Sherlock Holmes 2; Gary Oldman beköszön - Lawless; Régi barátok - The Lorax; Flash! - Ted; One Day More - Les Misérables; Sziklaharc - The Hobbit; Szintetizátor - Dark Shadows; Chase - Ghost Rider 2; Mosdószerelés - Happines Never Comes Alone; Át a csatamezőn - War Horse;