What's This?

Film meg film meg film meg zene meg film meg úgy az élet meg film meg hype meg kult meg zene meg minden ami jó meg én meg mások és persze film

Őket szerettük

Facebook

Searching

Ha keresel valamit, akkor tags/valami. Pl: http://helsing.blog.hu/tags/the_dark_knight_rises

E-mail

Kérdésed, észrevételed, véleményed van? Írjál nekünk bátran: HELSING.BLOG@GMAIL.COM

Directed by: Roland Emmerich

2009.11.11. 15:19 | Adam Van Helsing | Szólj hozzá!

Manhattan összedől, masszív tárgy csapódik a kamerába, apuka menti a családját, a néző álla leesik az effektektől, a feje pedig a hanghatásoktól. Ez fix, hogy egy Emmerich film, amit a kritikusok utálnak a közönség meg kajálja. De ki ez a pasas, azon kívül, hogy gyerek korában biztosan csak azért rakta össze a Lego várat, hogy utána szétrombolja.

Start

Roland Emmerich 1955-ben született Németország nyugati részén. Kis ugrás, és máris a müncheni filmes iskolában találta magát, ahol miközben mindenki Fessbinder-t nézett és imádott, ő olyan filmekre ült be mint a Star Wars és hasonlók. Állítása szerint ezek az igazi filmek. "A nagy vászon nekem mindig az elérhetetlen varázslat megteremtéséről szólt" - mondja, mjad hozzáteszi, hogy Wim Wenders filmjei hót unalmasak (amúgy pedig jó barátok). Szóval münchen meg suli. Mikor a tanárok megkérdezték tőle, hogy mik a kedvenc filmjei, olyanokat mondott, hogy Poszeidon katasztrófa meg a Pokoli torony. Egy ilyen kijelentés eléggé kirúgás-veszélyes lehet, de helyette inkább maradhatott, és összehozta az akkori legdrágább vizsgafilmet, a Noé bárkája elv-et, ami sci-fi. Ez olyan jól sikerült, hogy több fesztiválra kijutott, és néhány országban még a moziban is látható volt. Ezután persze jött Hollywood, de csak módjával, a következő (eléggé átlagos) filmjeit még nagy részben a német pénz tartotta össze, de aztán jött JCVD, vagyis Jean-Claude Van Damme, és a Tökéletes katona első része, ami biztosította Emmerich kis kiugrását. És akkor el is érkeztünk rendezőnk első nagy vívmányához, nevezetesen, hogy egy filmbe rakta JCVD-t és Dolph Lundgrent-t. A film 36 milliós amerikai bevétele elég volt ahhoz, hogy Rolnad játékban maradjon, és megrendezte a '94-es Csillagkaput, aminek az össz-bevétele 196 millió dollár volt, így az út a csúcsra már ki volt taposva. Jöhetett a nagy invázió.

Ufók, szörnyek, Mel Gibson

1996-ban beköszöntött a Függetlenség napja. 75 millás költség, 306-os amerikai, 511-es világbevétel, a végeredmény 817 millió dollár. 75 millió ma se kevés pénz, akkor meg főleg nem volt az, de azért egy ufós világpusztításhoz több kell (elég csak arra gondolni, hogy '91-ben a Terminátor 2 102-be került). Viszont Emmerich mindig imádta a maketteket, és ebben a filmben szép számmal és marha kreatívan használta azokat - Oscar is járt érte a legjobb effektek kategóriában. További 26 különféle díj és 21 jelölés (és ebből csak egy Arany Málna!) szegélyezte a film utját a kult-státuszig, és Will Smith is biztosra vehette már, hogy belőle világsztár lesz. Kis pihenés, aztán '98-ban jöhetett az óriásgyík, vagyis Godzilla, és egy újabb mega-giga-kasszasiker.... vagy mégsem. Bár ez a film is megállta a helyét a milliók terén (130-as költség, 379-es világbevétel), azért mindenki többet várt. Valószínűleg a közönségnek túl sok volt egy évben belül Spielberg dinóparkjának a második része és ez. Szóval Godzilla éppenhogy nem hasalt el, de az effektek továbbra is állatok voltak, csak a főszereplő, Matthew Broderick valószínűleg a filmhatása miatt lecsúszott a B színészek táborába. A Godzillát minden állítólagos hozzáértő utálta és lehúzta, még jobban, mint az ufós-földostromlós cuccot. Ezután Roland pihent egy kicsit, majd jöhetett Mel Gibson és A hazafi. A hadsereg félretéve, az effektes fiúk szabadságra küldve, itt komoly történelmi dráma-háború a téma. Anyagilag szinte ugyanabban a cipőben járt, mint a házakat romboló szörny, de legalább nem írtak róla csúnyákat. De ez nem számít, Emmerich láthatóan ki volt már éhezve egy újabb világrombolásra - 4 évnyi szusszanás, és a mozikban már dübörgött a Holnapután.

Fagyhalál

A globális felmelegedéses sztorival Emmerich egyszerre tért vissza a jó öreg dolgokhoz és újított egy alaposat. Azt mondja, azért akarta ezt a filmet megcsinálni, mert nagyon fel akarta hívni a figyelmet erre a valós veszélyre (ehm..). Jött az új irány, az "induljunk ki a valóból" éra (amibe persze nem tartozik bele a borzalmas I.E. 10000, amit máig nem értek, hogy az most miért kellet), de emellett visszatért a már jól bevált effekt parádé. Az amúgy tényleg lelkes környezetvédő a lehető legjobb technikával akarta bemutatni a világ éghajlat változását (mellesleg emiatt várt x évet, vagyis a techinaki fejlődésért), és kiadta a CG-s srácoknak a parancsot: "fotórealisztikus!". Azt kell mondjam, az akkori (2004-es) fejlettséggel tényleg ez volt a maximum, sőt, kicsit túl is ment már azon. A Holnaputánnal vissza is tért a mega-sikerek világába (a 125-ös költésghez egy 511-es össz.), de nem erre a legbüszkébb. Amint kijött a film, minden (minden!) elkezdett foglalkozni a globális felmelegedéssel, bulvárcikkek, komoly folyóiratok, tv műsorok, stb., és ezek nagy része a Holnapután képsorait használta illusztrálásként - és Roland ennek örült a legjobban, ami szerintem érthető. Miután adott ezzel egy friss témát a dokumentum filmeseknek, újabb 4 év után ellátogatott az ősemberek világába (?), meg a kardfogú tigrishez. 2008-ban az I.E. 10000 szolid siker lett, illetve totál kritikai bukás. Amúgy Emmerich mindig hadilábon állt a firkászokkal, ami túlságosan nem zavarja őt (a Godzillában a tök idióta és ellenszenves polgármestert egyébként az egyik legnagyobb filmkritikusról, Roger Ebert-ről nevezte el, hehe). Írás közben pedig rájöttem, hogy az őskoros mese valószínűleg egy CG-kísérletezésre volt jó, mit lehet, mit nem, ilyesmi. Amire szüksége is volt, hiszen 20 hónappal utána már a 2012-re áll sorba a nép a moziknál.

2012

Állítólag ez úgy volt, hogy Roland beírta a Google-ba azt, hogy "2012", az meg kidobott 240 millió találatot. Olvasgatott, olvasgatott, rendelt egy rakat könyvet a témáról, aztán írt egy forgatókönyvet. Az infókat leginkább a netről szedte össze. Ismét előhozta a régi vonásokat, a családjáért a rombolás közepette küzdő főhőst meg a hatalmas látványt. Sokan erre azt mondják, hogy "már megint", és folyamatos önismétléssel vádolják a direktort. Erre általában azt mondja, hogy Hitchcock és Woody Allen filmjei is nagyon-nagyon hasonlítanak egymáshoz, de őket mégis zseninek hívják. Azért ez jó duma. Sok egyeztetés után - mivel mindenki azt mondta, hogy ezt a filmet NEM lehet megcsinálni - a Sony-nál kötött ki a project (adtak rá 260 millót, wow!), akik a nyári szezonról áttolták a filmet novemberre, merthogy tavalyi filmük, a Quantum csendje is igen szépen csilingelt akkoriban. Szóval Ememrich-é lett az a megtiszteltetés, hogy övé a szezon második számú effekt-filmje (az első persze James Cameron és a kék szamáremberek). A filmről érdemes még tudni, hogy Rolnad most először teljesen sutba vágta a makett technikát, és minden ilyesmit full CG-vel hoz(at)ott létre. Állítólag lett volna rá lehetősége, hogy 3D-re is leforgathassa filmet, de ezt visszautasította, mondván, hogy szerinte ez a technika még túl fejletlen, és Cameron nagy dobásától sincs elájulva (mert mutattak neki belőle részeket) ezen a téren. Majd meglátjuk.

Egyebek

Néhány érdekesség még a végére. Emmerich-nek felajánlották anno a Pókember és a 20-ik James Bond film rendezést, de nem érdekelte a dolog, viszont a Transformers-t szívesen megcsinálta volna, de hát Spielberg és Bay lenyúlták előle. Második világháborús relikviákat gyűjt és láncdohányos volt (ezért minden filmjében van egy cigiző fazon), valamint az egyik legnagyobb adományt adta egy meleg és leszbikus szervezetnek, és ő maga is nyíltan homoszexuális. Erősen kampányol azért, hogy legyen 'legjobb kaszkadőr' Oscar-díj, és szerinte a legjobb hangkeverés ever az Arábiai Lawrence-ben hallható. És nagyon tömegfilmes, és szeret az lenni. "Én arról csinálok filmet, aminek érdekel a témája. Szerencsém van, hogy ugyanaz az érdeklődési köröm, mint az emberek nagy részének".

 

(a szöveg  nagy része a Vox Mozimagazin 2009/11-es számának segítségével készült)

Címkék: roland emmerich directed by

A bejegyzés trackback címe:

https://helsing.blog.hu/api/trackback/id/tr831517996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása