Denzel bazi napszemcsiben sétál valami istentelen sivatagos helyen, aztán egyszer csak gázálarcos banditák ki akarják rabolni, erre ő lezúzza az összeset, majd tovább sétál. Fuck Yeah!
Persze az Éli könyve messze nem merül ki ebben a pár percben. A Hughes testvérek (A Pokolból - From Hell) filmjében a névtelen idegen (Denzel Washington) járja a vidéket, ami elég ramatyul néz ki. Valamikor itt valami nagy balhé volt, minimum egy atomháború, de lehet, hogy durvább. Útja során nem sok emberrel találkozik, de ha mégis, azok tutira útonállók, akik ki akarják őt rabolni. Persze ezt ő nem hagyja, hiszen van nála valami, ami miatt úton van: egy könyv. Ezt a könyvet nyugatra kell vinni, bármi áron. Egy nap hősünk belebotlik egy "városba", ahol egy művelt tahó (Gary Oldman) az úr, aki kiszagolja, hogy a vándornál van valami, és hát az neki is kell. Kezdőthet a bonyodalom.
"Nem félek a gonosztól, mert Te velem vagy"
Najó, akkor nézzük. Látvány: gyönyörű. Kiszáradt föld mindenhol, az összes kép barnásra átszínezve, tele digitális háttérrel, és olyan pillanat képekkel, hogy az állam leesik. Az Éli könyvére szerintem ha nagyon akarjuk, akkor rá lehet mondani, hogy 'visually masterpiece', mert tényleg az. Sőtét erdő vagy napos síkság, esetleg belső kocsma vagy naplemente, mindegy: ezen a téren a film büntet. K*rvajó. Egy hatalmas piros pont és vállon veregetés a látványtervezőknek, az operatőrnek és a CG-s fiúknak. Ez valami eszméletlen menő.
Következő. Színészek: kettő van igazából, az egyik jobb, mint a másik. Hiába van Denzel-nek egy látszólag minimál karaktere, ő mégis megtölti azt mindennel, amivel kell. A nézése, tartása, és ultramenő egysoros beszólásai az egyik legcoolabb figurává teszik vándorló hősünket. A másik sarokban meg Gary Oldman, aki azt gyakorolja, amihez a legjobban ért: a gonoszt. Viszont egy olyan gonoszt, akit nem lehet nem kedvelni, mert hát ő is nagyon menő. Hogy kettőjük közül ki a menőbb, azt nehéz eldönteni, mert mindketten tényleg a maximumot hozzák. Látszik, hogy élvezik, így kell ezt csinálni, szép volt fiúk!
Végezetül pedig a film. Durva. De valami baromi jó. Olyan harcok, hogy már én izzadok, és közben szól is valamiről az egész. Viszont ez a "szól valamiről" rész is olyan, hogy elgondolkodsz: ezt így tényleg legyártották ott hálivúúdban? Mert amit mondani akar (és mond is) a film, azért az kemény. Főleg úgy, ha azt vesszük, hogy mit képvisel az egyik, és kit a másik szereplőnk. Rohadt érdekes, de tényleg. Emellett nagyjából kerüljük a sablonokat meg a kiszámítható sztorit, és a csavarok folyton követik egymást, míg a végén ott lesz majd a legnagyobb, egy olyan, amire nem gondoltam addig.
Ezek alapján az Éli könyve simán lehetne egy 9/10-es (vagy több), de nem lesz, mert van itt valami, ami nem jó: a vége. El van húzva. De nagyon. És akkor egyszer csak úgy tűnik, hogy most minden, ami eddig jó volt, az összedől, és mehet a szemétbe, közben én imádkozom, hogy "hozzák helyre, hozzák helyre, hozzák helyre!" - és, ha nem is tökéletesen, de azért tisztességesen visszahúzzák a filmet a szakadékból. Thank God.
Vizuális orgia két atomcool színésszel és nagyon jó forgatókönyvvel, ami a végén majdnem kisiklik, és nem is tér magához teljesen, de azért jó. Az előbb tárgyalt botlásért az Éli könyve "csak" egy 8,5/10-est kap, amiért csak azért kár, mert benne volt a lehetőség a magasabb pontszámra. Ettől függetlenül egy nagyon jó film, muszáj lesz még egyszer megnézni. Ja, és még valami: a zene hab a tortán.
trailer: https://www.youtube.com/watch?v=HlneJ7W7lAc&feature=channel