És akkor lássuk a finálét, jöjjenek 2012 (szerintem) legjobb filmjei. A tavalyi év is erős volt (bár nem annyira, mint az azt megelőző), 89 versenyzőből 30-an érték el a minimum 80%-os értékelést. Sajnos idén is fájt a szívem, amiért csak tíz hely van a listán, és két filmet nagyon rosszul esett kiejteni... de hát ilyen ez a showbiznisz. Szóval jó filmekből egyáltalán nem volt hiány - nézzük, kik voltak a legjobbak legjobbjai.
10: A csodálatos Pókember - The Amazing Spider-Man
A Sony élete egyik legjobb döntését hozta meg azzal, hogy a botrányosan szar harmadik eresztés után teljesen újrakezdte Pókember történetét, új arcokkal, új rendezővel, és kicsit más sztorival illetve hozzáállással. Az új verzió pedig lekörözte a megelőzőt (azért a klasszikus elsőt még mindig imádjuk), komolyabb, életszagúbb lett, nem felejtette el, hogy a hálószövő alapjába véve egy nagyon laza arc, és ugyanolyan ember, mint bárki más. Marc Webb nagyon jól ráérzett az egészre, Peter Parker életének rebootját remek filmmé és a legjobb Pókember kalanddá varázsolta, szívvel-lélekkel töltve meg azt.
9: Rém hangosan és irtó közel - Extremely Loud And Incredibly Close
Stephen Daldry szinte csak zseniális filmeket ad ki a kezéből, és ez alól az Extremely Loud se kivétel. Az apja halálát feldolgozni képtelen ifjú Oskar grandiózus küldetésének bemutatása egy igazi érzelmi fröccs: hol megható, hol megrázó, hol egyenesen sokkoló, de minden körülmények között kiborítóan emberi. Daldry továbbra is azt teszi, amihez a legjobban ért: olyan finoman játszik az érzelmekkel, amilyet csak nagyon, de nagyon ritkán látni, és közben lassan, de biztosan gyilkolja nézője lelkét. És ha ez nem lenne elég, a film emellett egy hatalmas emléktábla is szeptember tizenegyedikéről, a tizedik évfordulóra.
8: Bosszúállók - The Avengers
A szuperhősök tavaly nagyon durván kitettek magukért: három fő mozijuk közül egyik se okozott csalódást, sőt! Az Avengers magasan túlszárnyalta az elvárásokat, és a valaha volt egyik legjobb akciófilmmé nőtte ki magát. A Bosszúállók csapata tökéletesen állt össze, kikerülve az összes létező buktatót és nyilvánvaló hibalehetőséget, ugyanakkor pedig egy gördülékeny, és önmagához képest remek sztorival operált - legfőbb erényeként pedig a bagázs tényleg csapatként tudott működni. Emellett pedig az év egyik legnagyobb feeling-faktorát és a legjobb moziélményét szállította.
7: Az orvvadász - The Hunter
Liam Neeson mellett tavaly Willerm Dafoe is bemerészkedett az erdőbe, és ha csak egy hajszállal is, de nagyobb élményt okozott a jeges túlélőtúránál. Daniel Nettheim rendező és két írónője (egyik a regényé, másik a forgatókönyvé) igazi lelki utazást kanyarított a megfáradt és kiábrándult vadász köré, gyönyörűen ábrázolva annak kétfronti önmagára találását. Legyen szó a tiszteletet parancsoló vadonban vagy a vendégszeretettel teli erdő széli kunyhóban eltöltött időről, a Hunter szünet nélkül adagolta magas minőségen futó drámáját, és egyre mélyebbre vitte a nézőt a férfi lélek sűrűjébe - közben pedig Dafoe talán legjobb alakítását csodálhattuk.
6: Holdfény királyság - Moonrise Kingdom
Továbbra is érthetetlen, hogy Wes Anderson miért nem sütötte el a szerelem témáját már előbb, de sebaj, megérte kivárni. A Moonrise Kingdom-ban eddigi legjobb munkáját köszönthetjük, amiben mindent a maxra tekert, egyedi látvány- és stílusvilágától kezdve egészen a naiv, de pont ettől szép érzelmekig. Az első szerelmet átélő Sam és Suzy meséje annyira bájosra és humorosra sikerült, hogy képtelenség volt nem imádni, már az első perctől kezdve. Ezt persze az elsőosztályú assziszt-csapat is segítette, élén Bruce Willis-el és Edward Nortonnal - de az érdem mindenképpen a szerelmeseké, és persze Anderson-é.
5: Muppets - The Muppets
Most kábé másolhatnám be az előbb említett "nem lehet nem imádni" részt, mert a Muppets-re is pontosan illik ez a leírás. A Bobbit-Stoller-Segel trió hatalmas szeretettel nyúlt Brekihez és bandájához, és sikeresen vezették át a legendás show-t a következő évtizedbe. A sztorit persze már láttuk párszor, de most nem ez volt a lényeg, hanem a megszámlálhatatlan poén, a megunhatatlan figurák, a már-már Wes-t idéző stílus, és az a mérhetetlen szeretet, ami átjárta az egészet, az első képkockától az utolsóig. A remek dalok és a mindig gyönyörű Amy Adams pedig csak hab volt a tortán.
4: Shame
A sok szeretnivaló film közé bejutott egy, aminek ha van lelke, az már rég megfagyott valahol, és ha van szíve, azt egy fémdobozban őrzik az ágy alatt. A McQueen - Fassbender páros második közös munkája kegyetlen, húsbavágó és zseniális lett, ami nem rest nézőjét is lerántani hősének rég tönkrement életébe - és azután se ereszti el, hogy a teremben felgyulladnak a lámpák. Az utóbbi idők egyik legfontosabb darabjával találkoztunk februárban, melynek minden kockájáról süt a profizmus és a tehetség. Michael Fassbender pedig kétség kívül az egyik legjobb színész a világon, hiszen elég volt egy pillantás, és máris láttuk Brandon egész lelkét.
3: A leleményes Hugo - Hugo
Az előző díjszezonban számos alkotás tisztelgett ilyen-olyan módon a mozi aranykora, illetve szeretete előtt, de ezt senki se tudta olyan jól művelni, mint Martin Scorsese. Brian Selznick ifjúsági regényén alapuló filmje egy igazi varázslat lett, ami az árva Hugo kalandjai köré csavarja a filmtörténet első mozimágusának fikciós történetét, és ezzel nagyon, de nagyon betalál. Fantázia, kaland, álmok és szeretet, valamint maga a Mozi, ami mindenkor, minden körülmények közt tud csodás lenni. Így kell tisztelegni valami előtt.
2: A tetovált lány - The Girl With The Dragon Tattoo
Orrkarikák, tetoválások, antiszemiták, ex-nácik, sorozatgyilkosok, erőszaktevők, szopatók, perverzek és egy vaskos rúd egy kikötözött fickó seggében. Mi a fene ez? Ja, csak David Fincher forgat szerelmesfilmet. És ez nem vicc: egyik legkedvesebb rendezőm tényleg ennyi mocsok közé (illetve alá) pakolta a legszebb érzelmet, ami ilyen környezetben talán még jobban is működik, mint úgy általában. Családi rejtély, nyomozás és néhány akció ugyan befigyel, de ez mind csak figyelemelterelés: a lényeg Lisbeth szemében van, amikor rájön, hogy vannak, akiknek sose fognak boldogságot osztani - hiába szeretnék is azt mindennél jobban.
1: A sötét lovag: Felemelkedés - The Dark Knight Rises
Christopher Nolan szűk egy évtizede elhatározta, hogy újraformálja a világ egyik legnépszerűbb és legismertebb szuperhősének, Batmannek a történetét - realistán, sötéten, de a lényeget egy perce sem szem elől tévesztve. Ennek eredménye a filmtörténet egyik legjobb és legnépszerűbb trilógiája lett, ami tavaly elért a befejezéséhez. Bruce Wayne rögös útja véget ért, legendává válása megtörtént, és Nolan ezt egy olyan mesterműbe pakolta, hogy a végén köpni-nyelni nem tudtam. A harmadik résszel a sötét lovag véglegesen bebiztosította a helyét a szívembe, és nincs az a hatalom, ami már kirobbanthatná onnan. Életem egyik legnagyobb és legmeghatóbb filmélményét köszönhetem neki - mert hát ha Batman kimászik onnan, ahonnan nem lehet, akkor nincs mit tenni. Hiszen azért bukunk el, hogy megtanuljunk felállni.
És akik még nagyon-nagyon jók voltak az idén: Take This Waltz; Skyfall; The Ides Of March; Salmon Fishing In The Yemen; The Grey; Seeking a Friend For The End Of The World; Argo; End Of Watch; Sinister;
És akik még szintén nagyon jók voltak: We Bought A Zoo; The Descendants; Cloud Atlas; We Need To Talk About Kevin; A Dangerous Method; The Artist; Total Recall; The Pirates!; My Week With Marilyn; The Lorax; Ted;
Ezek voltak hát 2012 legjobbjai. A leltár ismét befejeződött, találkozunk jövőre, ugyanekkor, ugyanitt. Ezúton kívánok mindenkinek még a tavalyinál is jobb mozis évet, sok-sok új filmet és filmélményt. Ne feledjétek: mozizni jó, sőt, még annál is jobb.
Zárásként pedig a szokásos összesítő videó: https://www.youtube.com/watch?v=5B2-wvdpZ4U