What's This?

Film meg film meg film meg zene meg film meg úgy az élet meg film meg hype meg kult meg zene meg minden ami jó meg én meg mások és persze film

Őket szerettük

Facebook

Searching

Ha keresel valamit, akkor tags/valami. Pl: http://helsing.blog.hu/tags/the_dark_knight_rises

E-mail

Kérdésed, észrevételed, véleményed van? Írjál nekünk bátran: HELSING.BLOG@GMAIL.COM

A szemüveg mögött - A 3D-ről dióhéjban

2011.08.24. 10:32 | Adam Van Helsing | Szólj hozzá!

A 3D a kortárs mozi pénzcsinálója, erről kár vitát nyitni. A legjobb példa erre, hogy a sokáig mega-álomhatárnak tartott, csak valóban kiváltságosok által átléphető egy milliárd dolláros bevételi határt csak ezen a nyáron három film is meghódította, nagyban köszönhetően a felárnak. De vajon van-e ezenkívül bármilyen haszna a harmadik dimenziónak?

A 3D-vel régebb óta kísérletezik a filmvilág, mint azt sokan hinnék. Már 1893-ban, vagyis a mozi születése előtt két évvel is foglalkoztak a technikával, és a mai napig is annak az alapját használjak (vagyis egy bizonyos dolgot két, megfelelő szögben beállított kamerával kell felvenni, és az így keletkezett felvétel együttes képe egy arra alkalmas tárgy - manapság szemüveg - segítségével az agyban a térbeli film illúziójává válik). Már a szimbolikusan első filmnek tekintet A vonat érkezésének is volt térhatású verziója, szóval nem mai találmányról beszélünk.

A 3D technika folyamatosan jelen volt az évek során, de amit ma értünk alatta, ha a mozira gondolunk, az a kétezres évek végének a terméke (nem számítva Robert Rodriguez egy-két kísérletét az évtized közepe felé). Érthető módon először a computer animációs filmek (Szörnyek az űrlények ellen; Fel) csaptak le a lehetőségre 2009-ben, hiszen az ő esetükben nincsen kamera, így számukra a 3D is egy a már meglévő számos technikai fogás közül. Amit élőszereplős filmben a 3D atyjának szokás tekintetni, az James Cameron szintén 2009-es Avatar című filmje. Az Avatar embertelen mennyiségű és forradalmi CG ("computer graphics", vagyis számítógépes trükkfelvétel) trükköt vonultatott fel, köztük a teljesen új alapokra helyezett MO-CAP (motion capture) technikát. Mindehhez jött egy igényes 3D, ami emelt a film élvezhetőségén, de leginkább szélesebb tömegeket vonzott a moziba, aminek meg is lett az eredménye: az Avatar ma a világ legtöbbet kereső filmje, 2,7 milliárd dollárral. És bár ekkor gyorsan kikiáltották a 3D-t a mozi jövőjének, és olyan vívmányokhoz hasonlították, mint a hangos-, vagy színesfilm, már akkor benne volt a levegőben annak a lehetősége, hogy az új dimenzió nem több egy látványelemnél.

Az Avatar után szinte az összes eseményfilmnek szánt alkotást 3D kamerákkal kezdték el forgatni, vagy rosszabb esetben felkonvertálták 3D-re a már meglévő felvételeket (A titánok harca; Harry Potter és a Halál ereklyéi 2). Az első konvertált filmeknél vált igazán világossá, hogy ez az új technika sokkal közelebb áll a cirkuszi csindarattához, mint egy fontos, akár művészi szinten is működő mozgóképi eszközhöz. Ha az ember kicsit jobban belegondol, akkor rájöhet, hogy a 3D nem is lehet több. Ha végignézzük a fontosabb újításokat, amiken a film több mint száz év alatt átment (hang, szín, CG), láthatjuk, hogy az összes felhasználható művészi célokra (is), hiszen minddel lehet úgymond "játszani", segítségükkel ilyen-olyan érzelmeket kiváltani a nézőkből. A 3D viszont erre csaknem alkalmatlan, hiszen a mélységen kívül nem sok mindent tud (még) átadni. Ezen a ponton lehet megállapítani azt, hogy a 3D jelenleg semmivel se több egy nézőcsalogató elemnél. Ezt a stúdiók igyekeznek is kihasználni, és ma már rengeteg film látható ezen módon.

Azért mi tagadás, léteznek olyan 3D-s filmek, amik minőségükkel megdobják az élmény-faktort (Transformers 3; Kung Fu Panda 2), és az is vitathatatlan, hogy egy ilyen filmnek tűéles és gyönyörű képe van (miután ilyenkor nem egy filmszalagot, hanem egy nagy felbontású videofájlt vetítenek). Viszont az a megállapítás, hogy ez lenne a mozi jövője, művészi (a szerzői, de mégis blockbustereket forgató filmesek általában kerülik a 3D-t, mint például Christopher Nolan), és egyre inkább anyagi szempontból is tévesnek bizonyul - hiszen sorra dőlnek meg a negatív bevételi rekordok (Féktelen harag; Frászkarika) a 3D filmek között. Viszont érdekes módon utóbbi oldalnak az ellentettje is igaz, mint ahogy az elején megállapítottuk. Ennek a magyarázata az, hogy a 3D segítségével milliárdos határokat átlépő filmek amúgy is egy-egy iszonyat sikeres franchise egyes részei, vagyis a térhatás lehetősége ad nekik egy plusz lökést, de alapjaiban nem attól függ a létük.

Így kijelenthető, hogy a 3D jobb esetben szimpla látványelem, alapjáraton plusz bevételi forrás, rosszabb esetben meg még annyi sem. A térhatás a mai világban csúcsra van járatva, de ahogy a dolgok alakulnak, valószínűleg erősen vissza fog szorulni a következő években. A tanulság pedig az, hogy a nézőket továbbra se lehet hosszú távon átverni.

Címkék: 3d

A bejegyzés trackback címe:

https://helsing.blog.hu/api/trackback/id/tr193175577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása