Ha nincs pénz, akkor sokkal több esélye van a kreativitásnak.
Három fiatal úgy dönt, elruccan pár napra, és dokumentumfilmet készít - méghozzá a blair-i boszorkányról. A legenda szerint a boszi egy erdőben él és tevékenykedik, sőt, még áldozatokat is ejt. A srácok az erdőhöz közeledve meg-megállnak kérdezősködni, hátha a helyi városka lakói tudnak valami hasznosat. Hát, egy-kettő tud, de az infók nem valami bizalom gerjesztőek. De a végére csak eljutunk az erdőbe, és kezdődhet az igazi forgatás! Hőseink nagyon élvezik, egyre menőbb dolgokat fedeznek fel, és a légkör is olyan, hogy "húúú, most tényleg van boszi?". Ám amint leszáll az éj, a kirándulás és a filmezés átfordul. Kezdetét veszi a rémálom, és a terror...
"Ez ugyanaz a fa..."
Először is ez a film tényleg olyan, hogy páran összejöttek filmezni. A költségvetés pár tízezer dollár volt (a világszintű végösszeg pedig 248 milla lett, ami több, mint négy-ezerszeres megtérülés), néhány kamera, talán egy reflektor, meg persze jóarc fiatalok, akik nagyon lelkesek lehettek. Hiszen egy majdnem tökéletes filmet dobtak össze. Csak a 'majdnem' az sajnos nagyon 'majdnem'...
FIGYELEM!!! EZ AZ ÍRÁS FELFEDI A FILM HIBÁJÁT, ÉS EZZEL ELÁRULJA A VÉGÉT, VAGYIS LELÖVI A POÉNT, VAGY SPOILER!!!!! A TELJES CIKK ELOLVASÁSA CSAK AZOKNAK AJÁNLOTT, AKIK MÁR LÁTTÁK A FILMET.
Az Ideglelés az egyik legfélősebb film, amit valaha láttam. A bő fél óra, amit az alkotók kizárólag arra fordítottak, hogy feszültség teremtés, az valami zseniális, komolyan mondom, ezt tanítani lehetne. Még mielőtt belépünk abba a rohadt erdőbe, már akkor kész ideg vagyok, feláll a hátamon a szőr, mert itt valami nagyon durva lesz. És az is lesz - ilyen izgalmat, és valóban elemi félelmet régen éreztem. Nem is tudom, mikor féltem így filmen utoljára. Pedig igazán nem történik semmi...
És itt a film zsenialitása. Mit tudunk? Hogy nincsen pénzünk bármi rendeset forgatni. Azt is tudjuk, hogy nincs annál félelmetesebb, mint amikor nem ismerjük azt, amitől félni kell. Hát akkor ezt rakjuk össze. Nagyon eltalálták a készítők az egészet. Hülye zombimaszkok és egyebek helyett kizárólag hangokkal keltik a szinte elviselhetetlen parát. A hangokat úgy értsd, hogy főleg gally roppanások. Najó, néha üvöltések. Ja, és persze az egészre rásegít a kézikamera, amit azóta mindeki (Cloverfield, [REC]) lenyúlt, de itt még új, és irtó jó légkört varázsol az egésznek.
A légkörhöz hozzájárul még valami, ezek pedig a színészi játékok. Amatőr vagy sem, ezek a srácok mindent kihoznak a szerepeikből. Jól is teszik, hiszen ez baromi fontos, rajtuk áll vagy bukik minden, mert ugye csak őket látjuk. Az örömeik, a vitáik, a kétségbeesésük és a rettegésük marha gyorsan átragad a nézőre. Ezt is pontosan így kell csinálni.
A film sok felvonásos. Három-négy velőt rázó éjszakát élünk át, amik egyre durvábbak és durvábbak, de hál' istennek ott vannak a nappalok is. Amik nyugisak, sőt, olykor viccesek, és ez nagyon jó - így a filmnek egy nagyon egészséges egyensúlya lesz. Ha nem oldanák azt a sok rettegést, akkor élvezhetetlen lenne. De így tökéletes.
Egy szó mint száz, nézem a filmet, és arra gondolok, hogy ez igen, ez ott van, zseniális, nem tudok rá szavakat, egyszerűen eszméletlen és kész. De akkor jön a vége. Jaj. Elhiszem én, hogy nincsen pénz semmire, de az nem állapot, hogy az a vége, hogy eldobjuk a kamerát, az meg mutatja, hogy nem történik semmi, aztán kész. Hatalmas csalódás az utolsó öt másodperc - és sajnos teljesen hazavágja az egész filmet. Nem hiszem el, hogy ez a csapat, akik jobbnál jobb ötletekkel hozzák rám a frászt, nem tudnak mit kitalálni a végére. Nem kell itt hiper-rondára maszkírozott boszit mutatni, vagy ilyesmi. Sőt, nem is kell semmit mutatni - elég, ha az egy helyben állás után mondjuk csak megmozdulna a kamera. De hát nem az én dolgom kitalálni más filmjének a végét, én csak megmondom, hogy ez így nem volt jó. Végig fosok másfél órát, erre úgy kelek föl a fotelből, hogy "nyah, hát ez így szar" - ez nem járja. Ez így rohadtul nem jó.
Mort Rainey már a Secret Window-ban is megmondta, hogy az utlsó mondat a legfontosabb. A megtekintése után mérges voltam az Ideglelésre, mert ott volt benne a lehetőség a "legjobb horror film ever" címre. Így eltolni valamit... Hát, sajnos. Így csak "az egyik legjobb horror film ever, csak elk*rták a végét" címet érdemli ki, mert 99.9%-ban egetverően jó, és 11/10. De el van rontva. 8/10. Ezen kívül erős bennem a gyanú, hogy ez is egyszer poén, és másodjára megnézve már nem működne.