John Dillinger (Johnny Depp) foglalkozása bankrabló, és ezzel a dumával szedi is fel a csajokat. Ő a király, mindenki őt üldözi, de senkinek nincs esélye. Aztán jön egy Purvis nevű különleges ügynök (Christian Bale), és megszorongatja Johnny fiú tökeit. Ki fog nyerni a végén? Majd meglátjuk.
Michael Mann rendező (Heat, Collateral) legújabb filmjét, a Public Enemies-t én nagyon vártam, mert hát Johnny Depp, meg Christian Bale, meg gengszterek, meg harmincas évek, meg Marion Cotillard meg baromi jó trailer, meg Michael Mann. Aztán mégse lett belőle semmi. Gyorsan és fájdalom mentesen szögezzük le: a Public Enemies nem valami jó film. Hosszú, unalmas, és kábé háromszor van vége. Persze nem mindig unalmas, sőt, vannak benne kifejezetten jó részek (itt is az erdős rész visz mindent, úgy látszik, most ez a menő) meg jó alakítások, de nagyon ritkán fordul elő velem, hogy moziban az órámat nézem. Itt sajna ez is megtörtént.
- What do you want?
- Everything. Right now.
Pedig annyi lehetőség volt ebben a filmben! Például, ha Bale karakteréből nem egy érzelem mentes robotot csinálnak. Vagy ha telepakolják a korhoz nem illő, de mégis menő zenékkel a filmet (azért a Ten Million Slaves kétszer megszólal). Vagy ha Mann valami újat csinál. Mert rengeteg olyan van itt, ami ismerős a Heat-ből. A Depp-Bale páros szerintem alapból DeNiro-Pacino páros akart lenni, és amíg az utóbbi félelmetesen jól működött, addig ez a mostani valaogy sehogyse akar. Ugye a Heat-ben az volt az egyik lényeg, hogy Mann megfordította a szerepeket, ergo a zsaru (Pacino) volt a kevésbbé szerethető, ellenszenves, taszító figura, míg a rabló (DeNiro) egy tök jó arc volt, és az ember inkább szurkolt neki. Bár egy idő után a Pacino karakter is szerethető lett, mert megismertük, megtudtuk, hogy mi mozgatja, stb. A Public Enemies-ben is megvan ennek a játéknak az egyik fele, a gengszter Johnny Depp-et nem lehet nem imádni, az ügynök Bale-t meg nem lehet emberszámba venni, a kollégáiról már nem is beszélve. Viszont az antipatikusság semerre se mozdul ebben az esetben, Bale figurája a film végén ugyan olyan átérezhetetlen és szerethetetlen, mint az elején. Szóval Mann végülis csak félig másolja saját kult-klasszikusát, de ez pont elég ahhoz, hogy a néző kiszúrja, és így automatikusan hasonlítgatni kezd, és hát a Public Enemies-nek esélye sincs a Heat-el szemben. Ezért kellett volna valami tök új, amitől a film egyedi lesz, és máris jobb lett volna az egész.
Meg mint írtam, legalább háromszor vége van. Minden esetben remekül felpörgetik a cselekményt, izgi lesz, katarzis, már várjuk a lezárást, ehelyett inkább a 100-ból visszavisznek minket 0 %-ra, és kezdenek újra felépíteni "valamit". Az még hagyján, hogy ők, de a nézőnek is ezt kell tennie, és a második alakalom után bele is fárad ebbe. Ez így nem jó. Ami még nagyon bosszantó, az a HD kamera. Mann ezt a filmjét (se) hagyományos filmszalagra, hanem videóra forgatta, és ettől egy film látványa teljesen más lesz. Esetünkben irtózatosan szar - már bocsánat. Néha túúúl éles, néha túúúl szemcsés, néha pedig egyenesen moslék. Hogy ez mire volt jó...
Bár azért lehet dícsérni is a filmet néhol. Például a fentebb említett erdős rész, mikor üldözés zajlik éjszaka a fák között. Csodaszép felvételek (végre egyszer!), remek feszültség teremtés és első osztályú hangvágás. Persze itt is elrontottak egy valamit: olyan vágási hiba volt egyszer benne, hogy olyat ritkán látni (mindenki fedezze fel ezt maga). Hogy lehet egy ilyen hiper-cool felvételt elrontani... Na mindegy. De van még pár jó rész, mikor Johnny szétnéz ott, ahol nem kéne, illetve mikor Johnny moziban van...azt hiszem kitűnik, hogy Johnny Depp a legnagyobb ereje ennek a filmnek, és miatta marad szinten az egész, de így sem kap tőlem többet 6/10-nél. Nagyon sajnálom ezt a filmet, mert "az év filmje" díj várományosából csak egy kihagyott ziccer lett. De azért nézze meg mindenki, aki tudja, mert az a pár jelenet tényleg zseniális, azok meg Johnny (meg azért néha Bale is) élvezhetőve teszik a filmet.
trailer: https://www.youtube.com/watch?v=dWof6CovHxI