Hm-hm, mit is csináljak igazi első filmnek, ha az Alien 3-at szétbarmolta a stúdió - gondolkodhatott David Fincher. Hm, asszem megvan. Újraírom a bűnügyi film műfaját.
William Sommerset (Morgan Freeman) az utolsó napjait tölti nyomozóként. Hamarosan visszavonul. Az utolsó hétre kap egy társat, egy kiképzendő utódot, David Mills-t (Brad Pitt), aki egy kicsit meggondolatlan. A két zsaru nem bírja egymást, viszont kénytelenek lesznek együtt dolgozni. Egy titokzatos sorozatgyilkos üti fel a fejét a város utcáin, akinek mániája a hét főbűn és a válogatott kínzások. Akármennyire is probálják, hőseink nem tudják elkapni a gyilkost, egyszerűen tehetetlenek. Lassan rájönnek, hogy az van, amit a gyilkos akar. A bűnök pedig erősen fogynak...
"What's in the box?"
Hogy is néz ki egy bűnügyi film? Először is van egy fő szál (mint a filmknél általában), miszerint elkapjuk a tettest. Másodszor tudjuk, ki a gyilkos - vagy már azz elején látjuk, hogy igen, ő tette, vagy a végén poénként a sok szereplő közül az egyikről kiderül, hogy ő az. Ehhez képest hogy néz Fincher filmje, a Se7en? Először is a fő szál abszolút nem működik, ugyanis nyomozóink nem haladnak a nyomozással, a világon semmit nem tudnak tenni. Így a hangsúly a mellékszálakra kerül, a szereplők közti viszonyokra, az érzelmekre - mint kiderül, nem véletelnül. Másodszor halvány lila gőzünk nincs, hogy ki a gyilkos, sőt, kb. a századik percig nem is látjuk őt. Ha bárki megkérdezné, hogy mitől olyan nagy szám a Se7en, hogy mitől formabontó, és miért írta át zsánerének alapvető szabályait, akkor ezt mondd. Majd tedd hozzá, hogy David Fincher második filmje egy zseniális, örök klasszikus. Fuckin' masterpiece.
A kőbe vésett szabályok felrúgása kényes terület, hiszen nem véletlenül vannak azok ott. A film jó eséllyel nem működik nélkülük. Fincher mégis egy végig feszült, izgalmas filmet képes így letenni az asztalra, és tudja, hogy másra kell ilyenkor ráfeküdni. A Freeman-Pitt-Paltrow hármas, egymáshoz való viszonyaik és önmaguk jelleme egyaránt tökéletesen kidolgozottak, és ez mind egy nagyobb terv része. Ha ilyen jó karakterek vannak, a végén a dráma ezerszer megrázóbb lesz, mint amúgy lenne. Maga a földi pokol az a névtelen város, amelybe Fincher a filmjét teszi. A légkör, a mendemondák és a gyilkosságok mind-mind olyanok, hogy azt hiszed, ennél meglepőbbet, sokkolóbbat nem láthatsz. És hol van még akkor a vége? Rendezőnk folyamatosan új és új kihívások elé teszi a nézőket, aztán beviszi a gyomrost (vagy éppen a fejest). És akkor az ember köpni nyelni nem tud. Ezért van az, hogy a Se7en után "egyszerűen nem tudsz felállni a székről" - mint sokan mondják. Nem tudod, hogy min szörnyülködj jobban: a végkifejleten, vagy azon, hogy azon töprengsz, hogy John Doe azért nem mond színtiszta hülyeséget.
A Se7en olyan magasan van, hogy Fincher (Fight Club ide vagy oda) ezt nem, vagy nagyon nehezen fogja már valaha is megugrani. De az esetek többségében mindig megközelíti a Se7en zsenijét. Erre mondják, hogy zseniális rendező. A Se7en-re meg azt mondom, hogy 10/10.
trailer: https://www.youtube.com/watch?v=GsTUFuj4qwY