Soderbergh-nek még búcsúznia is felvágósan kell.
A hetvenes évek zongora virtuóza, Liberace (Michael Douglas) valójában nem az akinek mutatja magát: hiába a női rajongók ezrei, ő a másik csapatban játszik, élete szerelme pedig egy Scott nevű fiatalember (Matt Damon). Kettejük sanyarú sorsát ismerhetjük meg.
"I love to give the people a good time"
Ha minden igaz, az enyhén munkamániás Steven Soderbergh (másfél év alatt öt film!!!) egy időre, vagy talán végleg visszavonul, s eme, HBO-nak gyártott Liberace mozija a búcsú. Soderbergh imád különböző műfajokat kipróbálni, és emlékeim szerint az az igazi romantikus film még hiányzott a gyűjteményből (szóljatok, ha tévedek), így a végszóra még ezt is összehozta. Mert a Behind The Candelabra nem igazán biopic, nem is korrajz, hanem egy időtlen szerelmi történet, ráadásul a keserűbb fajtából. Mikor a két fél alá- s fölérendelt viszonyban áll, mikor az egyik kitartott a másik által, és amikor a világ legszebb érzése valami egészen borzalmas dologgá kezd formálódni, s már csak a beteges ragaszkodás az, ami összetartja. Soderbergh remekül mutatja be ennek a kapcsolatnak minden állomását, a gyönyörű kezdettől a teljes leépülésen át - két órába sűrített egész életes románca halálpontos diagnózist ad az efféle helyzetekről.
Az, hogy mindez két kan között zajlik, probléma is, meg nem is. Ha a termen kívül hagyod a fóbiákat, és komolyan veszed ezt az egészet, akkor Soderbergh ezt azzal hálálja meg, hogy ő is komolyan veszi: filmjében nincsenek meleg viccek, vagy csupán a botrány érdekében előtérbe tolt farkak, sőt - testisége nem harsányabb alapfelállással operáló műfajtársainál. Nem akad fenn a nemiségen, ez két ember, aki szereti egymást, kész - becsülendő ez a hozzáállás, ahogy Matt Damon is, aki szintén eme elv szerint játssza végig (rohadt jól) a darabot. A fájó pont Michael Douglas, aki viszont nem bír elrugaszkodni mindettől, és olyan ripacs műsort nyom le, hogy még Sean Penn is elszégyellné magát. Meglehet, hogy Liberace maga is ilyen, de nem hiszem, hogy ez a fajta hitelesség megéri a kész mű veszélyeztetését.
Mindennek ellenére a Behind The Candelabra így is egy kitűnő szerelemi dráma, aminek pontosságát és vakmerőségét mindenképpen díjazni kell. Kár, hogy Soderbergh inkább csak mutat és tanulmányoz, nem pedig azon igyekszik, hogy szerethetővé, átérezhetővé tegye mindezt. Így, bár ámulattal nézem minden erényét, nem bír megfogni - pedig az ilyen történeteknél ez eléggé sorsdöntő. 7,5/10.